Hoe “gratis” is gratis retourneren/verzenden?

Regelmatig krijgen we de vraag waarom verzenden/retourneren niet gratis is en krijgen we soms verwijten dat dit in het nadeel is van de klant. Dit “gerucht” willen we hier graag uit de lucht halen want het komt er in het kort op neer: gratis verzenden/retourneren bestaat niet.


Bedrijven als bijvoorbeeld Zalando bieden voor hun klanten gratis verzending en retourneren aan. Dat klinkt mooi, maar in feite worden de verzend- en retourkosten in het product al verrekend. Koop je 1 product, dan is de productprijs: prijs product + verzendkosten + retourkosten + verwerkingskosten retour


Als je dus 1 product koopt en die besluit te houden (best logisch als je iets koopt dat je het wilt houden). Dan heb je voor je verzendkosten betaald (tot zover logisch), maar óók heb je voor je retourkosten betaald (wat minder logisch want je gaat het product houden). Het wordt zelfs nog erger als je 10 producten bij zo’n bedrijf zou kopen want dan betaal je 10x verzendkosten, 10x retourkosten en 10x verwerkingskosten retour wat flink in de kosten gaat lopen.


Hoe pakken wij dit aan?

Om deze redenen hebben wij besloten dat het in het voordeel van de klant is dat wij alle kosten eerlijk doorrekenen. Of je nou 1 of 20 producten koopt, je betaalt altijd maar 1x verzendkosten. Als je iets wilt retourneren dan betaal je maar 1x retourkosten ongeacht hoeveel producten er in je pakketje zitten. Wil je een product ruilen dan betalen wij de verzendkosten voor het opsturen van de nieuwe zending en wil je je bestelling volledig retourneren dan krijg je de verzendkosten die je bij je bestelling hebt betaald ook nog eens terug.


We hopen dat alles zo duidelijk is en dat je nog een keer dubbel nadenkt als bedrijven “gratis” retourneren aanbieden en of dat wel zo positief voor jou is.